Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3025
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 43
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opetusmenetelmät
Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
• tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
• tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
• käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Opintojakso toteutetaan työpajojen (6 kpl) pienryhmätehtävien ja optimatehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, optiman verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti.
Aika ja paikka
Aloitus 20.10. Tikkurilassa, loput työpajat 22.10., 13.11. ja 11.12.
Oppimateriaalit
Optima-tilasta löytyy materiaaleja liittyen jakson teemoihin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vain HOT-menettely (ks. tarkemmat ohjeet Laurean ohjeistuksista)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätehtävä keskittyy johonkin työelämän osoittaman palvelun kehittämiseen/ innovoimiseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa noin 27 h oppimistyötä eli kokonaisuudessaan jakso teettä opiskelijalle töitä noin 135 h verran.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Arviointiasteikko
H-5