Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3143
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.04.2021 - 11.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.05.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
- Opettajat
- Pipsa Kostamo
- Katja Tikkanen
- Terhi Hautaviita
- Vastuuopettaja
- Pipsa Kostamo
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- R0184
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Canvasissa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Canvas-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.
Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille eli sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoille.
Aika ja paikka
Oppimisalustana toimii Canvas.
Opintojakson orientaatio on 4.5.2021 klo 13.00-15.00 Zoomissa. Orientaatio tallennetaan. Opintojaksolle osallistuminen vahvistetaan, kun opiskelija on osoittanut aktiivisuutensa tekemällä ensimmäisen tehtävän annetun aikataulun mukaisesti.
Orientaatiolinkki: ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojaksolla on orientaatiokerran lisäksi yhteensä 4 ohjauskertaa, jotka ovat vapaaehtoisia ja tallennetaan. Ohjauskerrat ovat touko-kesäkuun aikana.
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009–2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali tarjotaan opiskelijoille sähköisessä muodossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot ja niiden hyväksiluku tulee sopia opintojakson alussa vastuuopettajan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson orientaatio on webinaarina Zoomissa 4.5.2021 klo 13.00-15.00. Orientaatiossa käydään keskeiset opintojakson tavoitteisiin, työskentelyyn, suoritustapaan ja tehtäviin liittyvät asiat.
HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että tekee 1. tehtävän annetun ohjeen ja aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h= 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille eli sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoille. Opintojakso koostuu eri teemoista. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.
Opiskelija osaa:
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suositellaan suoritettavan ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso suositellaan suoritettavan ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.