Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3041
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 04.12.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- Paikat
- 35 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, Megatrendeihin ja tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.
Opintojaksoon kuuluu pienryhmässä toteutettava projektityö.
Aika ja paikka
Opinnot suoritetaan osittain etäopetuksena ja osittain lähiopetuksena Otaniemen kampuksella, oppiminen tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.
Oppimateriaalit
Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Sitra (2020): Megatrendit.
Sitra (2021): Tulevaisuustaajuus.
Sitra (2022): Heikot signaalit.
Palvelumuotoilun kirjallisuus.
Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää pienryhmissä toteutettavan työelämäyhteistyöprojektin, jossa hyödynnetään palvelumuotoiluajattelua.
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Arviointiasteikko
H-5