Service Design (10cr)
Code: R0216-3021
General information
- Enrollment
- 23.11.2020 - 29.11.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2021 - 30.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design
Teaching methods
R0216-3021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka koostuu 2 osasta: teoriaosuus 3 op ja projektiosuus 7op.
Teoria-osuus suoritetaan itsenäisesti verkossa ajalla 1.3. - 4.4.2021, ja se tulee olla suoritettuna ennen projektisosuutta.
Projektiosuus suoritetaan verkossa ajalla 8.4.-30.5.2021. Tämä osuus käynnistyy yhteisellä kick-offilla 12.4.2021 ja päättyy palvelukonseptin pitchauksiin 24.5.2021. Itse- ja vertaisarviointi projektityön osuudesta 24-30.5.2021.
Time and location
Teoriaosuus 1.3.- 4.4.2021 on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, joka sisältää palvelumuotoilun prosessin (Double Diamond), työkalut ja menetelmät Canvas-alustalla.
Projektiosuus 8.4.-30.5.2021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka sisältää palvelumuotoiluprojektin toteutuksen tiimityönä perustuen aitoon yritystoimeksiantoon. Työskentely tapahtuu Canvas-alustalla, Zoomissa ja hyödyntäen muita yhteiskehittämisen alustoja, esim. Miroa.
Projektin kick-off on 12.4.2021 klo 9-15. Kick-off on pakollinen ja siihen voi osallistua kampuksella ja verkossa.
Learning materials and recommended literature
Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.
Ebook:
https://laurea.finna.fi/Search/Results?lookfor=this+is+service+design+doing&type=AllFields
Alternative completion methods of implementation
Teoria-osuus: vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Projektiosuus:
Aiempi osaaminen palvelumuotoilu-projektin toteuttamisesta voidaan hyväksyä vaihtoehtoiseksi suoritustavaksi. Esim. kirjoittamalla 12-15 sivun raportti, joka sisältää projektin toimeksiantajan antaman arvion suorituksesta. Lisätietoja saat ohjaajilta.
Co-operation with working life and/or RDI
Projektiosuus:
Palvelumuotoiluprojektin toteuttaminen Terveyskylän kanssa. Aihe tarkentuu myöhemmin.
5-6 hengen tiimit kehittävät palvelukonsepteja toimeksiantajalle Terveyskylä.
Important dates
TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS:
Palvelumuotoilun projekti perustuu 4 kehitysvaiheeseen, jotka on aikataulutettu 1-2 viikon jaksoihin.
Tärkeät ajankohdat ja määräajat ovat:
Tiimiytyminen 8-11.4.2021
Projektin kick-off 12.4. klo 9-12 (lähitapaaminen & ZOOM)
Vaihe 1 "Löydä". Tehtävien palautus: 25.4. Ohjaus verkossa: 19.4.2021 klo 9-12
Vaihe 2 "Määritä". Tehtävien palautus: 2.5. Ideointityöpaja verkossa 26.4.2021 klo 9-12
Vaihe 3 "Kehitä". Tehtävien palautus: 16.5. Ideakorttien esittely verkossa 3.5.2021 klo 9-12
Vaihe 4 "Tuota". Tehtävien palautus: 23.5. Prototyyppien esittely 17.5.2021 klo 9-12
Palvelukonseptien loppuesitykset (pitchaukset) toimeksiantajalle 24.5.2021 klo 9-11.30
Itse- ja vertaisarviointi ajalla 24.5.-30.5.2021
(huom. ajat ovat alustavia ja pieniä muutoksia saattaa tulla)
Forms of internationality
-
Student workload
TEORIAOSUUS:
3 op verkossa suoritettava osuus vaatii 135 tuntia opiskelua. Yksilötehtävä.
PROJEKTIOSUUS:
7 op verkkoprojekti, joka vaatii 135 tuntia opiskelua / opiskelija. Tiimitehtävä.
Tehtävät on aikataulutettu.
Content and scheduling
TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS
Opintojakso koostuu seuraavista vaiheista:
- Palvelumuotoiluprojektin kick-off 12.4.2021 klo 9-12, kontaktisessio & Zoom
- verkkotyöskentely tiimeissä Double Diamond -prosessin vaiheiden mukaan:
*Löydä 12-24.4. (2 viikkoa)
*Määritä 26.4.-2.5. (1 viikko)
*Kehitä 3-16.5. (2 viikkoa)
*Tuota 17-23.5. (1 viikko)
-Loppuesitykset 24.5.2021 klo 9-11.30
Further information for students
For digital service development and cyber security students: The last study unit implementation of study unit R0216 Service Design 10 cr targeted for digital service development and cyber security students is scheduled for spring semester 2026 (please check the study offering for any changes). After that you can complete the study unit R0216 Service Design 10 cr together with business management student or take the study unit ND00CC09 Service Design Process 5 cr offered in the new curriculum. In case you complete study unit ND00CC09 Service Design Process 5 cr, a separate 5 credit project will be agreed so that together you complete 10 credits worth of service design studies. Please consult your tutor teacher.
Assessment criteria, approved/failed
tyydyttävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
– report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– act independently taking into account the operating environment
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– describe the significance of his/her actions for successful co-operation
– describe his/her competence in relation to the learning outcomes
hyvä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– propose creative solutions at work
– promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
-describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes
kiitettävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
– anticipate needs of customers and/or co-operation partners
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
– evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team
Evaluation scale
H-5