Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta (5op)
Toteutuksen tunnus: A9511-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.05.2020 - 24.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Outi Ahonen
- Opintojakso
- A9511
Opetusmenetelmät
Opintojakson opetus koostuu lähipäivistä sekä verkko-opetuksesta. Oppiminen toteutuu työskentelemällä yhteistoiminnallisesti sekä lähipäivissä että verkossa Laurean verkko-oppimisympäristö Optimassa.
Aika ja paikka
Opintojakson lähipäivät ovat: 5.9, 2.10; 3.12 (klo 9.00-16.30)
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Optimasta opintojakson työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävä tehdään aitoon työelämään sovellettavaksi. Opintojakson päätehtävässä harjoitellaan tieteellisen tutkitun näyttöön perustuvan Evidence Based tiedon hakua ja käyttöä kansainvälisistä tietokannoista.
Sisällön jaksotus
Opiskelija lunastaa opiskelupaikan opintojaksolla olemalla läsnä orientaatiopäivässä.
Opintojaksolla on kolmeen lähipäivään kuuluvia (artikkelin lukua) ja verkkoon liitettyjä tehtäviä (MOOC-tehtävä), jotka ovat osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla tehdään yksi esseemäinen päätehtävä sekä siihen liittyvä esittelyvideo. Video tuotetaan viimeiseen lähipäivään.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- laajentaa tietouttaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tietojenkäsittelystä ja tiedonhallinnan prosessin kehittämistarpeista toiminnan suunnittelusta, toteutukseen ja arviointiin
- määritellä sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa nopeasti kehittyviä asiakaslähtöisiä palvelutarpeita
- hahmottaa ja ymmärtää tulevaisuuden asiakkaan tietotarpeita digitaalisessa palveluympäristössä
- hahmottaa ja ymmärtää näyttöön perustuvuuden merkitys osana tiedonhallintaa
- hahmottaa ja ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasta ja potilastietojen hallintaa koskevan lainsäädännön
- arvioida ja kehittää dokumentoinnin käytänteitä
Arviointiasteikko
H-5