1. Nursing of seriously ill children and young people (5cr)
Code: TO00BO45-3002
General information
- Enrollment
 - 07.09.2020 - 13.09.2020
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 01.10.2020 - 31.12.2020
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 5 cr
 
- Local portion
 - 2 cr
 
- Virtual portion
 - 3 cr
 
- RDI portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Blended learning
 
- Campus
 - Laurea Otaniemi
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 20 - 40
 
- Degree programmes
 - Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
 
- Teachers
 - Anna-Sisko Sorsa
 - Riikka Ketonen
 - Kati Saarinen
 
- Teacher in charge
 - Riikka Ketonen
 
- Study unit
 - TO00BO45
 
Learning outcomes
The student is able to:
- assess the need for care of seriously ill children and young people and apply nursing expertise in the overall treatment of these patients in the operations of a multidisciplinary team
- actively participate as an expert in nursing in the decision-making regarding the treatment of seriously ill children and young people together with the parents and other experts
- apply nursing methods in the nursing of seriously ill children and young people 
- instruct families with children in need of special support, taking into account their service needs, treatment paths and possibilities for receiving support in multidisciplinary cooperation
- meet children, young people and families in crisis and apply resource-centred guidance and counselling methods in order to help them 
- analyse special ethical questions related to the nursing of seriously ill children and young people  
- assess and develop nursing of children, young people and families in light of science-based knowledge, recommendations and good practices
                    
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- arvioida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoidon tarvetta sekä soveltaa hoitotyön asiantuntijuutta näiden potilaiden kokonaishoidossa moniammatillisen tiimin toiminnassa
- osallistua aktiivisesti hoitotyön asiantuntijana vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitoa koskevaan päätöksentekoon yhdessä vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
- soveltaa hoitotyön menetelmiä vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyössä 
- ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lapsiperhettä huomioiden heidän palvelutarpeensa, hoitopolut ja tuen saamisen mahdollisuudet moniammatillisessa yhteistyössä
- kohdata kriisissä olevan lapsen, nuoren ja perheen sekä soveltaa voimavarakeskeisiä ohjausmenetelmiä heidän auttamiseksi 
- analysoida vakavasti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöhön liittyviä eettisiä erityiskysymyksiä  
- arvioida ja kehittää lapsen, nuoren ja perheen hoitotyötä tutkitun tiedon, suositusten ja hyvien käytäntöjen valossa
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, asiantuntijaluennot, käänteinen oppiminen, case-työskentely, simulaatio
Opintojakso sisältää verkko- ja ryhmätyöskentelyä sekä kontaktiopetusta. Lähipäivissä on läsnäolovelvollisuus.
Opintojaksolle voivat osallistua sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat, jotka ovat edeltävästi suorittaneet IV moduulin perhehoitotyön opinnot.
                    
Time and location
Zoom 1.10.-11.12.2020
                    
Learning materials and recommended literature
Tarkentuu opintojen alkaessa.
                    
Important dates
Aloituswebinaari 7.10. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Työpajat ryhmä A 24.11. ja ryhmä B 26.11. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Loppuseminaari/ryhmätentti 3.12. LÄSNÄOLOVELVOLLISUUS
Luennot sijoittuvat keskiviikko- ja torstaipäiville. Päivämäärät tarkentuvat myöhemmin. Luennoilla etäosallistumismahdollisuus.
                    
Student workload
Kontaktitunnit: 40 h
-	asiantutijaluennot
-	aktivoivat luennot
-	työpaja/simulaatiot
-	loppuseminaari
Itsenäiset tehtävät: 95 h
-	Loppuseminaarin case-tehtävä
-	Työpaja/simulaatiopäivän ennakkotehtävät
-
                    
Content and scheduling
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat:
- Tyypillisimmät erikoissairaanhoitoa vaativat sairaudet ja häiriöt lapsilla (mm. keskosuus, syövät, lapsi päivystyspotilaana, sydänviat, epilepsia). Opintojaksolle hyväksytyillä opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa käsiteltäviin aiheisiin.
-Sairaan lapsen hoitotyö (sis. lasten kivunhoito)
-emotionaalinen tuki
-palveluohjaus
-moniammatillinen työskentely
-hoidollinen päätöksenteko
-eettiset kysymykset kriisitilanteessa
-perhekeskeinen hoitotyö
                    
Assessment criteria, approved/failed
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
                    
Evaluation scale
Approved/Failed