Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TO00BO48-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 05.04.2021 - 11.04.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.05.2021 - 31.08.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Toimipiste
 - Laurea Tikkurila
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 20 - 40
 
- Koulutus
 - Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
 
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle 
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
                    
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa 
Opetusmenetelmät:
-	aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat. 
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin perhehoitotyön opinnot suorittamista. Opintoja suositellaan sosionomiopiskelijoille loppuvaiheen opintoina.
                    
Aika ja paikka
Kontakti opetus tapahtuu etäopetuksena Zoom-ohjelman välityksellä.
                    
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojen alkaessa.
                    
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi. 
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat  1 vk välein, ajalla 10.5.- 28.6.2021
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä 2.6. mennessä. 
ENNAKKOTEHTÄVÄ ennen opintojakson alkua suoritettava Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa verkkokurssikokonaisuus Oppiportissa (n.3h). https://www.oppiportti.fi/op/okk00024 
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
-	Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
-	Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
-	Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin
                    
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
-	riski- ja suojatekijät 
-	itsetunto ja temperamentti 
-	tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle 
-	vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena 
-	stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
-	Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt 
-	Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus  
-	Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus 
-	Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat 
-	Lasten ja nuorten uniongelmat 
-	Kriisissä auttaminen 
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa 
-	vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa 
-	ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa 
-	empaattinen kuuntelemisen taito 
-	huolen puheeksiotto 
-	omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen 
-	moniammatillinen yhteistyö
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty