Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10op)
Toteutuksen tunnus: R0034-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.11.2021 - 05.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään asiakastyön menetelmiin ja työtapoihin, joita voi käyttää tai soveltaa dialogisen vuiorovaikutuksen keinona yksilöiden, perheiden ja ryhmien kanssa työskennellessä.
Jakso on monimuotototeutus, joka tarkoittaa sitä, että lähiopetuskertoja on jakson aikana kerran kuukaudessa ja opiskelu painottuu oppimistehtävien itsenäiseen ja ryhmässä tekemiseen.
Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetetään sähköpostia ennen jakson aloitusta.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus.
Oppimateriaalit
Tenttikirjat ilmoitetaan myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jo olemassa olevan osaamisen/hyväksiluvun hakeminen on mahdollista opintojaksolla kokonaan tai osittain. Mikäli arvioit sinulla olevan aikaisempaa hankittua osaamista jakson tavoitteisiin nähden, ole ennen opintojaksoa alkua yhteydessä anne.rajamaki@laurea.fi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tehdään työelämäprojektia, jonka voi tehdä myös omalla työpaikalla, mikäli toimii parhaillaan sosionomina tai vastaavassa tehtävässä.
Sisällön jaksotus
- Lähiopetus 1 op
- Ryhmätentti/lukupiiri 2 op
- Dokumentointi-tehtävä 2 op
- Projekti yht 5 op
- Suunnitelma 1 op
- Toiminta ja raportointi 3 op
- Esitys 1 op
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä