Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS76-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.05.2023 - 28.05.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 90
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Anne Maijala
- Pia Lahtinen
- Meri Punkari
- Vastuuopettaja
- Pia Lahtinen
- Ryhmät
-
STG223SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
-
SHG223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
- Opintojakso
- SH00BS76
Opetusmenetelmät
Moduuli 1 Hoitotiede ja näyttöön perustuvaa hoitotyö & Tiedonhaku 1 op
Moduuli 2 Etiikka 1 op
Moduuli 3 Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op
Aika ja paikka
Canvas työtila
Zoom luennot
Oppimateriaalit
Opintojakson orientaatiossa osoitettu materiaali.
Sairaanhoitajan eettinen ohjeistus.
Sisällön jaksotus
Moduuli 1 Hoitotiede ja näyttöön perustuvaa hoitotyö 0,5 op & Tiedonhaku
Moduuli 2 Etiikka 1,5 op
Moduuli 3 Kirjallinen ja suullinen viestintä 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija osaa
määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
- arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
- lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
- tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opiskelija osaa
määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja