Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.03.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
Paikat
40 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Sanna Puhakka
Jussi Järvi
Ryhmät
SSV221SAP
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Tikkurila
Opintojakso
R0208

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta / tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Oppimateriaalit

Canvas-tilasta löytyy materiaaleja liittyen jakson teemoihin. Opiskelijat etsivät myös itse materiaaleja liittyen innovatiiviseen työskentelyyn ja palvelumuotoiluun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmätehtävä keskittyy johonkin työelämän osoittaman palvelun kehittämiseen/ innovoimiseen. Tämä saattaa merkitä myös vierailuja työelämäkumppanin luona.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen kerta 22.3.2023 Zoomissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä eli kokonaisuudessaan jakso teettä opiskelijalle töitä noin 135 h verran.

Sisällön jaksotus

Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä sessiossa annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta eli esitellään suunniteltu palvelukonsepti

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun