Developing Service Systems (10cr)
Code: A9146-3019
General information
- Enrollment
- 22.05.2023 - 28.05.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.10.2023 - 19.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- RDI portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Leila Jaakkola
- Tuula Kuivanen
- Henry Lybäck
- Anikó Lehtinen
- Teacher in charge
- Henry Lybäck
- Groups
-
MSA222SNPalveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara
- Course
- A9146
Teachin methods
Opintojakson toteutus koostuu teoriaopetuksen ja käytännön opetuksesta.
Teoriaopetus toteutetaan intensiiviviikkoina A-ryhmä vkolla 43 ja B-ryhmä vkolla 42. Aikataulu ja sisältö tulee Canvas-työtilaan.
BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutetaan pääosin vuoroviikoin.
BarLaurean käytännön oppimisvuorot toteutuvat erillisen ravintolapäällikön ilmoittaman vuorolistan mukaan. Vuorolista tulee sähköpostitse ilmoittautuneille opiskelijoille sekä BarLaurea-työtilaan Canvaksessa.
BarLaurean käytännön oppimisvuorot ovat läsnäololtaan pakollisia, ne suoritetaan loppuun asti opintojakson aikana sekä kaikki kontaktiopetuksen tehtävät hyväksytysti ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.
Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti lähiopetuskertojen ja BarLaureassa.
Location and time
16.10.2023.-19.12.2023 BarLaurea LivingLab-oppimisympäristö ja Laurea-ammattikorkeakoulun luokkatilat.
Materials
Jokinen, P., Laine, H. ja Lampi, R. 2002. Ammattikeittiön laitteet ja työvälineet. WSOY.
Immonen, I., Laaksonen, S., Lattu, L. ym. 2010. Erityisruokavalioiden valmistus ammattikeittiössä. Helsinki: WSOYPro.
Kela ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Toinen, uudistettu painos. Korkeakouluopiskelijoiden ruokailusuositus - Terveyttä ruoasta. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/159824/Korkeakouluopiskelijoiden_ruokailusuositus_2016_korjattu.pdf?sequence=5
Lampi, R., Laurila, A. & Pekkala, M-L. 2012. Ruokapalvelut työnä. SanomaPro.
Laurent, B. 2006. Päivittäisjohtaminen matkailu- ja ravintola-alalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit.
Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: SanomaPro.
Mykkänen, J. & Ursin, H. 2006. Tarjoilukirja. Restamark.
Taskinen, T. 2007. Ammattikeittiöiden ruokatuotantoprosessit. Mikkelin ammattikorkekoulu. A: Tutkimuksia ja raportteja 22. https://laurus.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=ammattikeittiöiden+ruoka?&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=50&searchType=1&page.search.search.button=Hae
Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Terveyttä ruoasta! http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf
Ylikoski, T.2000. Unohtuiko asiakas?. Keuruu:KY-Palvelu.
Työhön perehdyttäminen ja opastus - ennakoivaa työsuojelua, Työturvallisuuskeskus (optiman materiaaleissa)
Kangas,P. 2004. Perehdyttäminen palvelualoilla. Edita. (osin skannattuna optimassa)
Hotellin ja ravintolan työturvallisuus Työturvallisuuskeskus (kirjastossa)
Completion alternatives
Ydinosaamista, ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Employer connections
Rakentuu BarLaurean toimintaan ja sen yhteistyökumppaneihin.
International connections
BarLaurean oppimisympäristössä on kansainvälisiä opiskelijoita, heidän kanssaan päivittäin tuotamme asiakaslähtöisiä palveluita asiakkaillemme. BarLaureassa opiskelijat pääsevät päivittäin toimimaan englannin kielellä.
Student workload
10 op = 270 tuntia: BL-vuoroja 26 kpl X 7 tuntia = 182, jää 88 tuntia teoriaopintoihin.
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.
Further information
BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.
Objective
The student is able to
- develop service processes as a part of a service system
- evaluate and develop service production
- plan and develop customer-oriented services
- act as a superior in service production
Evaluation scale
H-5
Further information
BarLaurea oppimisympäristö on tärkeä osa Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistuvien restonomien oppimiskokemuksia.