Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Minna Salonen
Anne Laaksonen
Katja Laukkanen
Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Terhi Hautaviita
Ryhmät
SHB223SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BS77

Opetusmenetelmät

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- aloitusinfo
- verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja, läsnäolovelvollisuus

Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa/Terhi Hautaviita
-lähiopetus kampuksella 14.9 ja 29.9.
-työpajan ennakkotehtävän DL 9.10.2023
-läsnäolovelvollinen työpaja kampuksella 19.10. (ryhmät 3+4 ap ja ryhmät 1+2 ip)
-asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kertaava tentti DL 10.11.2023
-Tietosuoja terveydenhuollossa (Oppiportti) DL 19.11.2023
-lainsäädännön kertaava tentti DL 19.11.2023

MAPA perusteet/Katja Laukkanen
- teoriapäivä sekä
- kahdessa pienryhmässä tapahtuva harjoituspäivä. Molemmat kampuksella ja läsnäololtaan pakollisia.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit ilmoitettu Canvasin verkkotehtävissä sekä muu mahdollinen materiaali opettajan erilisen ilmoituksen perusteella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyy seuraavat tentit ja tehtävät:

1. Työpajan ennakkotehtävä DL 9.10.2023
2. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö -verkkotentti. Arviointi T1 -K5. DL 19.11.2023
3. Tietosuoja terveydenhuollossa -verkkokurssi (Oppiportti) DL 19.11.2023
3. Asiakaslähtöisyys terveydenhuollossa -verkkotentti. Arviointi T1 – K5. DL 10.11.2023
4. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja sekä työpaja. Oppimispäiväkirjan palautus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

1. Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op, joka jakaantuu kokonaisuuksiin:
- Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedon hallinta

2. Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen
- Canvas verkkotehtävät ja oppimispäiväkirja
- työpaja

3. Mapa 0,5 op /Katja Laukkanen

Sisällön jaksotus

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 1 op/Anne Laaksonen

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää 1,5 op:

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
T- erveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun