Operational Culture Supporting the Inclusiveness of Early Childhood Education and Care and Multidisciplinary Cooperation (10cr)
Code: TO00BU28-3005
General information
- Enrollment
- 22.05.2023 - 28.05.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.09.2023 - 03.12.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Sanna Saraste
- Säde Siljamo
- Teacher in charge
- Säde Siljamo
- Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 10 . Open UAS : 10.)
- Small groups
- Avoin AMK 1
- Study unit
- TO00BU28
Learning outcomes
The student is able to
- develop and reinforce the inclusiveness of early childhood education and care and culture that supports diversity
- act in a sensitive manner and take into account and support the diversity of families and children
- support the comprehensive wellbeing of children and families in early childhood education and care
- guide children and families to the necessary services and support measures
- plan, implement, evaluate, and develop multidisciplinary cooperation in a child and family oriented manner
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Learning materials and recommended literature
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. [Tampere]: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Muu materiaali ilmoitetaan Canvas- työtilassa opintojakson alkaessa.
Alternative completion methods of implementation
Mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin Säde Siljamoon hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Näyttötehtävät integroidaan mahdollisuuksien mukaan osaksi opintojakson toteutusta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Co-operation with working life and/or RDI
Opintojakson oppimistehtävissä hyödynnetään työelämän yhteistyökumppanuuksia, jotka opiskelija hankkii itse.
Important dates
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
19.9. 2023 klo 16-18.30 Opintojakson aloitus
12.10. 2023 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
30.10.2023 klo 16-18.00 Verkkotapaaminen
22.11. 2023 klo 16-18.30 Monialaisen yhteistyön perehtymistehtävien esittelyt
Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 19.9.2023 klo 16-18 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
”Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
Toteutuksen osat
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen 4op
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Content and scheduling
Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa),kirjallisia tehtäviä ja tehtävien esittelyitä
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen 4op
Moduuliin kuuluu verkko- sekä kirjallisia tehtäviä sekä verkkomateriaaliin tutustumista.
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Moduuliin kuuluu Monialainen yhteistyö -perehtymistehtävän tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Tehtävän voi toteuttaa yksin tai parin kanssa.Työelämä yhteistykumppani varhaiskasvatuksen kentältä hankitaan itse. Perehtymisyehtävä raportoidaan, ja esitellään muille opiskelijoille.
Further information for students
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.