Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5op)

Toteutuksen tunnus: G8364-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Valpuri Seikkula
Elina Jääskeläinen
Laura Kaarna
Vastuuopettaja
Laura Kaarna
Ryhmät
SFG222SN
Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi
Opintojakso
G8364

Opetusmenetelmät

Tutustut opintojaksolla fysioterapeutin työn kannalta olennaisiin soveltavan liikunnan lajeihin, ohjauksen keinoihin, apuvälineisiin ja tapoihin soveltaa terapeuttista harjoittelua eri kohderyhmille.

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua monipuolisen materiaalin avulla, käytännön harjoituksia, asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä ohjaamista yhdessä yhteiskumppaneiden kanssa oikeille asiakasryhmille.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaalit

EIPET, European Inclusive Physical Education training,
- Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
- Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
- Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
- Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
- MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
- SoveLi ry: http://www.soveli.fi/
- Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi
- Välineet: http://www.valineet.fi/
- Paralympiasanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisanalyysi tulee lähettää toteutuksen opettajille orientaation jälkeen, viikon sisällä orientaatiosta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on yhteistyötä Rinnekodin kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

100 % läsnäoloa edellytetään orientaatiossa, työpajoissa, vierailijaluennoilla ja työelämäyhteistyöhön liittyvissä tapaamisissa.

Hylätyillä tehtävillä on yksi uusintamahdollisuus 15.11.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla rakennat soveltavan liikunnan tietoperustaa itsenäisellä opiskelulla, tehtävillä sekä työpajoissa. Kontaktitapaamisissa on asiantuntijavierailuja ja perehtymistä soveltavan liikunnan tietoperustaan. Työpajoissa harjoitellaan erityisliikuntaryhmien ohjaamista ja liikunnan soveltamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Ennen opintojaksolle osallistumista, sinulla tulisi olla osaamista tai samaan aikaan käynnissä asiakkaan tutkimisesta ja terapeuttisesta harjoittelusta.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja edistää asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri toimintaympäristöissä 
- soveltaa fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan, terapeuttisen harjoittelun ja terveysliikunnan keinoja eri-ikäisille asiakkaille 
- ohjata asiakkaalle tarkoituksenmukaisia soveltavan liikunnan palveluja 
- toimia monitoimijaisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja henkilöiden kanssa. 

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Ennen opintojaksolle osallistumista, sinulla tulisi olla osaamista tai samaan aikaan käynnissä asiakkaan tutkimisesta ja terapeuttisesta harjoittelusta.

Siirry alkuun