Creativity and Functionality in Client Work (5cr)
Code: V1415-3064
General information
- Enrollment
- 25.11.2024 - 21.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.01.2025 - 31.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Pihla Salemaa
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Marika Kivistö
- Groups
-
SSB224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
- Course
- V1415
Teachin methods
The implementation plan is available in Finnish.
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli harkitset opintojakson suorittamista em. tavoilla, olethan yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.
Employer connections
Opintojakso sisältää pienryhmässä toteutettavan LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Projektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itse. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. Projektikumppanit voi valita oppilaitoksen yhteistyökumppaneista tai toteuttaa opiskelijan omissa kohteissa. Tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa.
Exam schedules
29.1.2025 Orientaatiopäivä, läsnäolovelvollisuus
23.4.2025 Luovuusmessut, läsnäolovelvollisus.
Lisäksi opiskelijalla on velvollisuus osallistua kahteen vaihtoehtoiseen pajapäivään sekä oman ryhmän Lbd-projektin toteutukseen ja ohjaustapaamiseen. Pajapäivät ovat nähtävissä lukujärjestyksessä.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla: Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Orientaatio: Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen ja sanoittaminen.
Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana: Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen, taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.
Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä: Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Objective
The student is able to
- utilise personal creativity and resources in client work.
- use creative and functional working methods while working with various clients.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.