Innovative Development of Social Services (5cr)
Code: SS00BZ40-3002
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.09.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- Marika Kivistö
- Teacher in charge
- Marika Kivistö
- Groups
-
SSB224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
- Course
- SS00BZ40
Teachin methods
The implementation plan is available in Finnish.
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Exam schedules
Kaikkiin opetuskertoihin suositellaan osallistumista, sillä se helpottaa kehittämistyön edistämistä ja ryhmässä työskentelyä.
08.09.2025 Orientaatio Zoomissa (tai tallenne)
10.09.2025 Kick off ja kehittämistehtävän ohjaus (läsnäolovelvollisuus)
23.09.2025 Tulevaisuustyöpaja (läsnäolovellisuus)
21.10.2025 Palvelumuotoilun työpaja 1 kampuksella (läsnäolovelvollisuus)
08.12.2025 Seminaari (läsnäolovelvollisuus)
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa palauttamalla orientoiva tehtävä viikon sisällä opinnon aloituksesta. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.[Älä turhaan toista tähän opetusaikataulua.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.
Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä.
Content scheduling
Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.
Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva tehtävä
Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus
Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta
Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku
Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Objective
The student is able to
- develop and produce various client-orientated service innovations
- utilize trends, weak signals, and forecasting information in the innovative development of social services
- use principles of creative work in the service development process
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.