Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3078

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Kirsi Ronkainen
Nanna Peltosaari
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
SHV222KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Opintojakso
YY00BT02

Opetusmenetelmät

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op: opettaja Nanna Peltosaari: nanna.peltosaari@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista

Suoritustapa:

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
Oppimispäiväkirja, laadullisen tutkimuksen prosessi. T1-K5 (60%)
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus ja etiikka- akvaariokeskustelu, suullinen näyttö T1-K5 (40%)
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä - kertaluonteinen tuntitehtävä. Hyv./ Hyl.

Osa 2. Määrällinen tutkimus:
Ryhmätyönä tehtävä kotitentti

Arviointi käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5

Aika ja paikka

Katso huolellisesti opintojakson aikataulut ja merkitse ne kalenteriisi jo ilmoittautuessasi opintoihin.

MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUS, OHJELMA


LAADULLINEN TUTKIMUS, OHJELMA

1.
LÄHIOPETUS: Orientaatio laadulliseen tutkimukseen & teoreettinen viitekehys laadullisessa tutkimuksessa

2.
Tiimien ohjaus, 30 min./ tiimi. Muu aika tiimin omaa työskentelyä.

3.
Työskentelyä tiimeissä

4.
LÄHIOPETUS: Aineiston hankinta

5.
LÄHIOPETUS: Aineiston analyysi

6.
Työskentelyä tiimissä

7.
Kehittämistehtävä opinnäytetyönä- työskentelyä tiimissä videoluentojen pohjalta

8.
Itsenäistä työskentelyä/ Tiimeissä työskentelyä

9.
LÄHIOPETUS: Akvaariokeskustelu laadullisen tutkimuksen luotettavuudesta ja etiikasta

10.
LÄHIOPETUS: Opinnäytetyöaiheiden ideointipaja

Oppimateriaalit

Osa 1. Laadullinen tutkimus.

Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka



Osa 2. Määrällinen tutkimus: Heikkilä, T. 2012. Tilastollinen tutkimus. (kaikki painokset käyvät) http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Muu tunneilla käsiteltävä materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei TKI-yhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osa 1. Laadullinen tutkimus:
- Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
- Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, jotta omaksut uudet asiat, joita sovelletaan oppimistehtävissä. Jokaista lähiopetuskertaa seuraa työskentelyä ko. aihealueen tehtävien parissa. Mikäli et pysty sitoutumaan lähiopetukseen, suosittelemme haketumaan verkkomuotoisiin tutke-opintoihin.

Osa 2. Määrällinen tutkimus: Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 25 h
- Itsenäinen opiskelu ja parityöskentely n. 50 h

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5h):

Sisällön jaksotus

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h): Ks. ohjelman kuvaus edellä.

Lisätietoja opiskelijoille

Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoritumiseksi.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.

Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Laadullinen tutkimus
- Läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä tehtävistä suoritumiseksi.
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei nauhoiteta.
- Opintojaksolla on käytössä BuddyCheck- vertaisarviointi.

Määrällinen tutkimus: vahva suositus läsnäoloon.

Siirry alkuun