Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ37-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 01.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.01.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Elina Kauhanen
- Pirjo Pohjasniemi
- Katja Tikkanen
- Vastuuopettaja
- Pirjo Pohjasniemi
- Ryhmät
-
SSG224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
- Opintojakso
- SS00BZ37
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä Zoomissa. Etäopetus tallennetaan soveltuvin osin ja tallenne on katsottavissa opintojakson Canvas-työtilasta. Opinnossa on yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä voidaan antaa henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon kuuluu työelämän kanssa tehtävää yhteistyötä opiskelijan itse tai pienryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. Lisäksi opiskelijat, joille Apotti-tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä ei ole entuudestaan tuttu osallistuvat yhteen Apotti- koulutuspäivään. Opintojakson alupuolella on tentti. Tenttimateriaali on ilmoitettu oppimateriaali-kohdassa.
Tekoälyn käyttö määritellään Canvas-työtilassa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaalina
Raunio, Kyösti. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)
Toikko, Timo. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)
Karjalainen, Kivipelto, Liukko, Muurinen: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille. (Luku 2).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1
Hirvonen, Niiranen-Linkama, Saksio. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen teoksessa Sosionomit asiakastyön kentillä. (Luku 1).
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Luku 6: Sosiaalipedagoginen työote.
Muu materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyötä kahdessa eri oppimistehtävässä. Kyseiset oppimistehtävät suoritetaan pienryhmänä tai parin kanssa. Opiskelijat hankkivat työelämäkumppanin itse.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lähitapaamiset ovat Otaniemessä ja etätapaamiset Zoomissa. Läsnäolo kaikilla tapaamisilla on suositeltavaa kurssin tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseksi. Tapaamiset tukevat opiskelijan oppimista ja mahdollistavat vertaisoppimisen muiden opintojaksolla olevien kanssa.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 23.1.2025.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso muodostuu kolmesta toteutuksen osasta, jotka ovat asiakastyön teoreettiset orientaatiot, asiakastyön menetelmiä sekä asiakasprosessi ja dokumentointi. Muutokset toteutuksen osissa on mahdollisia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- hyödyntää menetelmällisyyttä sosiaalialan asiakastyössä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen, suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen ohjausprosessin
- dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ohjausprosessin eri vaiheissa
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.