Skip to main content

Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6cr)

Code: SH00BT03-3022

General information


Enrollment
20.05.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Saara Helander
Kirsi Ronkainen
Teacher in charge
Kirsi Ronkainen
Groups
SHV222SA2
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila, ryhmä 2
Course
SH00BT03

Teachin methods

PÄIVÄOPETUS

Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op

---

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op


- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
- HUOM! Tämän toteutuksen opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.

Suoritukset

- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
- Tietotesti (hyv./hyl.)

2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä JA opitun pohjalta käytävästä yhdestä n. 1,5 h kestävästä tiimin lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja muodostaa tiimit sen jälkeen, kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä itsenäisesti aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 35 (26.8.24).

Location and time

Alustava aikataulu, johon saattaa tulla muutoksia kumppanin kanssa käytävissä neuvotteluissa.

16.09.2024 08.15 - 11.30 B505-506 (50 henkilöä) Orientaatio. Pakollinen
17.09.2024 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen käynnistys. Pakollinen.
25.09.2024 10.00 - 15.45 A306 (24 henkilöä) Tiimien työskentelyä
01.10.2024 10.00 - 15.45 B304 (76 henkilöä) Määritä-vaihe. Pakollinen.
09.10.2024 09.00 - 15.00 B308 (48 henkilöä) Kehitä-vaihe. Pakollinen.
16.10.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Prototypointi ja testaus. Pakollinen.
23.10.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Testaushaastattelut Teamsissa Pakollinen
29.10.2024 10.00 - 16.00 B505-506 (50 henkilöä) Suullinen viestintä ja valmistautuminen loppuesityksiin, Saara H
30.10.2024 12.30 - 15.45 B304 (76 henkilöä) Ohjaukset & pakollinen tietotesti klo. 14.45.-15.45
08.11.2024 9.00 - 13.00 B101 Loppuesitykset Teamissa. Pakollinen.

Materials

Esim.

Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.

Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.

Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.

Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.

Completion alternatives

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.

2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.

Employer connections

Varmistuu myöhemmin.

Exam schedules

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus 12.11.24
- Tietotesti 8.11.24


2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 24.11.24 mennessä.

International connections

Ei ole.

Student workload

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op

2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h

Content scheduling

Ks. edellä ohjelma + sisältö

Further information

Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.

Objective

The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system

Evaluation scale

H-5

Further information

Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.

Go back to top of page