Dialogi, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ33-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2024 - 26.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Kaijus Varjonen
- Iris Summanen
- Pirjo Pohjasniemi
- Vastuuopettaja
- Kaijus Varjonen
- Ryhmät
-
SSG224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
- Opintojakso
- SS00BZ33
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus:
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Etäopetuksen luento-osuuden tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Etäluentojen keskusteluita ei tallenneta. Opinnossa on yksilö - ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Espoon yrityskylän kanssa. Tällöin paikkana on Yrityskylä Espoo.
Oppimateriaalit
Kopakkala A. 2011. Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Saatavilla e-kirjana.
Mönkkönen, K. 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Saatavilla e-kirjana.
Mäkinen P. ym. 2020. Ammattina sosionomi. Ellibs e-kirjat (Laurean lisenssiLinks to an external site.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Espoon yrityskylän kanssa. Tällöin paikkana on Yrityskylä Espoo.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 22.8.2024 13-16.00
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson muodostuu kolmesta osiosta:
- Vuorovaikutustaidot (2op)
- Asiakkaan kohtaaminen (1op)
- Ryhmädynamiikka (2op)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- kuvata asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja
Arviointiasteikko
H-5