Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 30.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Meri Vuorinen
- Vastuuopettaja
- Meri Vuorinen
- Ryhmät
-
SHG224KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
- Opintojakso
- SH00BS97
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella että verkossa. Orientaatio tallennetaan ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen. Asiantuntijapäivien tallennusmahdollisuus selviää vasta myöhemmin ja asiasta tiedotetaan opiskelijoille orientaatiossa.
Opinnossa on yksilö-, pari/pienryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteen antamista.
Opinnolla on läsnäolovelvoite:
- Orientaatiossa (Zoom)
- Asiantuntijapäivässä (Zoom)
- Tikkurilan järjestämässä seminaarissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei yritysprojektia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla (orientaatio) läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.