Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6cr)
Code: SH00BT03-3024
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Kirsi Ronkainen
- Anja Mertanen
- Teacher in charge
- Kirsi Ronkainen
- Groups
-
SHV223SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
- Course
- SH00BT03
Teachin methods
Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
Päivä- ja lähitoteutus: Tällä toteutuksella opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.
2) Yrittäjyys 2 op
Aikataulullisesti joustava monimuotototeutus. Voit aloittaa opinnon jo lukukauden alussa.
OLETHAN YHTEYDESSÄ MAHDOLLISIMMAN PIAN VASTUUOPETTAJAAN; MIKÄLI OSALLISTUT VAIN TOISEEN OSATOTEUTUKSEEN.
---
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään useinmiten kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua palvelumuotoilun perusteisiin liittyvää lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä.
- Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen, työpajoihin ja ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta tai opiskelija siirtyy toiselle toteutukselle suorittaakseen opinnot.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset ja tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
- Tietotesti (T1 - K5)
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä JA opitun pohjalta käytävästä yhdestä n. 1,5 h tiimin yhteisestä ja nauhoitetusta lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja muodostaa tiimit sen jälkeen, kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä itsenäisesti aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko lukukauden käynnistymisen jälkeen. Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 36.
Location and time
Katso tästä toteutussuunnitelmasta alustava aikataulu, johon saattaa tulla muutoksia kumppanin kanssa käytävissä neuvotteluissa.
29.10.2025 09.00 - 15.30 B505-506 (50 henkilöä) Orientaatio ja löydä-vaihe (pakollinen)
10.11.2025 09.00 - 12.00 B505-506 (50 henkilöä) Viestintä (Anja Mertanen, pakollinen)
10.11.2025 13.00 - 16.00 B505-506 (50 henkilöä) Ohjaus ja tiimityöskentely
25.11.2025 08.30 - 13.00 B307 (40 henkilöä) Määritä (pakollinen)
26.11.2025 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Kehitä (pakollinen)
01.12.2025 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Proto ja testaus (pakollinen)
08.12.2025 08.30 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Ohjaus
15.12.2025 08.30 - 15.00 B303 (92 henkilöä) Loppuesitykset (pakollinen)
Materials
Esim.
Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.
Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.
Completion alternatives
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.
2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.
Employer connections
Varmistuu myöhemmin.
Exam schedules
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus.
- Tietotesti
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 31.10. mennessä.
International connections
Ei ole.
Student workload
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op
2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h
Content scheduling
Ks. edellä ohjelma + sisältö
Further information
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille..Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä.
Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista. Muistathan, että myös harjoitteluajoissa ja -paikoilla voidaan joustaa.
Objective
The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system
Evaluation scale
H-5
Further information
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille..Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä.
Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista. Muistathan, että myös harjoitteluajoissa ja -paikoilla voidaan joustaa.