Päätöskäyttäytymisen ilmiöt myynnissä ja markkinointijohtamisessa (5op)
Toteutuksen tunnus: A9396-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2024 - 26.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.12.2024 - 31.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa (HYV9), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Markus Kanerva
- Kaisa Hytönen
- Vastuuopettaja
- Markus Kanerva
- Ryhmät
-
HYV924SJPäätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu johtamisessa, yamk, S24, Tikkurila
- Opintojakso
- A9396
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla päätöksenteon ilmiöitä lähestytään kuluttajan näkökulmasta. Kun ymmärrämme, miten kuluttajien ostopäätökset syntyvät, voimme myös vaikuttaa niihin suunnitellessamme myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina ja sillä käytetään Canvas-oppimisalustaa, jossa julkaistaan opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit). Opintojaksoon sisältyy itsenäisesti tai pienissä ryhmissä toteutettava kehittämistehtävä.
Opintojakson kolme lähipäivää toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaalit
Koko opintojaksoon liittyvät:
- Barden, P. 2013. Decoded: The science behind why we buy.
- Dowling, K., Guhl, D., Klapper, D., Spann, M., Lucas, S., & Narine, Y. 2020. Behavioral biases in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(3), 449-477
Tehtäviin liittyvät:
- Liu, W., & Soman, D. 2008. Behavioral pricing. Handbook of Consumer Psychology, 659–681.
- Fine, L. Auctions. https://www.econlib.org/library/Enc/Auctions.html
- Bazerman, M., Curhan, J. Moore, D. & Valley, K. 2000. Negotiation. Annual Review of Psychology 51:1, 279-314.
- Narayana, J., Joshi, A., Lavanchy, M., Buche, I. & McTeague, L. 2018. The Art and Science of Negotiation. IMD.
- Milgrom, P. R. 1989. “Auctions and Bidding: A Primer.” Journal of Economic Perspectives 3 (1989): 3–22.
- Farronato, C. 2019. "Pricing Mechanisms in Online Markets." In The New Palgrave Dictionary of Economics. Living edition, edited by Matias Vernengo, Esteban Perez Caldentey, and Barkley J. Rosser Jr.. London: Palgrave Macmillan, 2019.
- Berger, J. & Milkman, K. 2012. What Makes Online Content Viral?, Journal of Marketing Research.
- Goldstein, D. G., Johnson, E. J., Herrmann, A., & Heitmann, M. 2008. Nudge your customers toward better choices. Harvard Business Review, 86(12), 99-105.
- Dholakia, U. M. 2016. Why nudging your customers can backfire. Harvard Business Review
- Steffel, M., Williams, E. F., and Pogacar, R. 2016. How to Nudge Your Customers Without Pushing Them Away. Harvard Business Review.
Lisäksi itsenäinen tiedonhaku.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. - - Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä ohjaavan opettajan ohjeistuksen mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.
Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 14.12. klo 9-16.30.
Kansainvälisyys
Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Lähipäivätyöskentely: 3 x 8 t = 24 t
Lähipäivien kertaus: 10 t
Itsenäinen työskentely: 100 t
Sisällön jaksotus
Opintojakson käytyään opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida päätöksenteon ilmiöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen myyntitilanteissa ja markkinointiviestinnässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan ja soveltamaan käyttäytymistaloustieteen teorioita ja menetelmiä myynnissä ja markkinoinnissa. Tällä opintojaksolla opiskelija oppii myös arvioimaan päätöksenteon ilmiöiden merkittävyyttä ja vaikuttavuutta markkinointijohtamisessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• tunnistaa ja arvioida kulutuskäyttäytymiseen liittyviä ilmiöitä
• soveltaa käyttäytymistaloustieteen teorioita ja menetelmiä myynnissä ja markkinoinnissa
• arvioida päätöksenteon ilmiöiden sovellettavuutta ja vaikuttavuutta markkinointijohtamisessa
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt ja valintamuotoilu -koulutuksen ydinopintoihin. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää opintojaksojen A9393 ja A9394 sisältöjen hallinta.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.