Asiakkaan kuntoutustarpeen arviointi (10op)
Toteutuksen tunnus: SL00BX90-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Mikko Julin
- Kaijus Varjonen
- Johanna Stepanoff
- Vastuuopettaja
- Johanna Stepanoff
- Ryhmät
-
SLG224SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
- Opintojakso
- SL00BX90
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella, että etänä. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua sekä kampuksella, että etänä järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Mahdolliset tallenteet etäopetuksesta on katsottavissa jälkikäteen. Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyä. Tehtävissä voidaan hyödyntää sekä itse- että vertaisarviointia.
Mikäli opintojaksolta haluaa GAS-todistuksen, se edellyttää 100 % läsnäoloa siihen liittyvässä etä- ja lähiopetuksessa.
Poissaolot GAS-opetuskerroista korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavaa oppimateriaalia:
- GAS-käsikirja
https://www.kela.fi/documents/20124/951672/gas-menetelma-kasikirja.pdf/823fe47d-482d-bd03-03f7-a39a57cc0857?t=1640004717108
- WHODAS 2.0 mittari:
https://www.jamk.fi/fi/projekti/whodas-20
-THL:n ICF-sivusto:
https://teams.microsoft.com/l/message/19:meeting_MGM4OTZlZWQtOWFkZS00ODFmLWFhNmItZjIwYWExZTFmM2Nm@thread.v2/1714470218344?context=%7B%22contextType%22%3A%22chat%22%7D
-Toimia-sivusto:
https://thl.fi/aiheet/toimintakyky/toimia-tietokanta
-Kuntoutuminen-teos:
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295071?sid=4708049249
-Työterveyslaitoksen työkyky-sivusto:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/tyokyky
Muihin opintojaksolla käytettäviin oppimateriaaleihin pääset tutustumaan Canvas-oppimisympäristössä.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisanalyysi tulee palauttaa viimeistään viikon sisällä orientaatiokerran jälkeen.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämäkumpaani selviää opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi vierailevia asiantuntijoita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 21.8.2025.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluu kolme moduulia ja ne ajoittuvat syyslukukaudelle 2025.
Moduuli 1. Kuntoutustarpeen tunnistaminen ja kuntoutusmahdollisuuksien arviointi (3.5 op)
Moduuli 2. GAS, Goal Attainment Scaling (3 op)
Moduuli 3. Kuntoutuksen arviointimenetelmien valinta ja käyttö (3.5 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan kuntoutustarpeen ja selvittää hänen kuntoutuksestaan vastaavan tahon
- valita ja käyttää näyttöön perustuvia, tarkoituksenmukaisia asiakkaan työ- ja toimintakyvyn, toimintaympäristön ja arjessa selviytymisen arviointimenetelmiä
- hyödyntää ICF-viitekehystä ja käyttää ICF-työkaluja arvioidessaan ja dokumentoidessaan kuntoutujan työ- ja toimintakykyä sekä suoriutumista erilaisissa arjen toimintaympäristössä
- arvioida asiakkaan kuntoutumismahdollisuuksia sekä kuntoutus- ja palvelutarvetta yhdessä asiakkaan ja tämän lähiyhteisön kanssa
- hyödyntää TOIMIA-tietokantaa ja käyttää ajankohtaisia suosituksia arvioidessaan asiakkaan työ- ja toimintakykyä sekä suoriutumista toimintaympäristössään
- käyttää GAS-menetelmää kuntoutustavoitteiden laatimisessa ja arvioinnissa yhdessä kuntoutujan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.