Palvelumuotoiluosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: A9529-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 21.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.02.2024 - 05.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 50
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena (Zoom). Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ja ryhmissä palvelumuotoilun teoriaan ja työkaluihin, sekä työstävät ryhmissä palvelumuotoiluprojekteja toimeksiantajille. Opintojakso alkaa itseopiskelulla 9.2. jolloin Canvas avataan. Opiskelijoilta edellytetään mahdollisuutta osallistua kaikkiin opetustilaisuuksiin.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta etänä. Etäopetusta ei tallenneta.
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilun perusteoksia, esimerkiksi:
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service Design: From Insight to Implementation, and more.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2012. This is Service Design Thinking.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is Service Design Doing - Method Library.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Tarkempi kirjallisuuslista julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa. Kirjallisuuslistaan voi tulla täydennyksiä tai muutoksia myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ryhmätöissä työstetään toimeksiantajien projekteja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä (23.2.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ensimmäiselle kontaktikerralle osallistuminen on tärkeää, koska silloin muodostetaan opiskelijaryhmät ja kuullaan projektitehtävät toimeksiantajilta. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdeaineistoa ja kansainvälistä akateemista kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus, 5op. vastaa laskennallisesti n. 135 tuntia työtä.
Työ jakautuu laskennallisesti seuraavasti:
2 op. teoriaa (54h)
3 op. projektityötä (81h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso soveltuu opiskelijoille, joilla ei ole aikaisempaa osaamista tai kokemusta palvelumuotoilusta. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun periaatteisiin ja työkaluihin kirjallisuuden, luentojen ja yhteisten keskustelujen kautta, ja niitä sovelletaan ryhmätyöskentelynä aidoissa työelämän projekteissa. Opintojaksoon sisältyy sekä itsenäistä opiskelua että ryhmissä tehtävää työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.