Qualitative Research Methods in the Development of Working Life (5cr)
Code: JY00BU38-3007
General information
- Enrollment
- 20.05.2024 - 09.06.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Seats
- 40 - 50
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachin methods
The implementation plan is available in Finnish.
Materials
Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167
Opinnoissa käytetään lisäksi tieteellisiä julkaisuja, jotka ilmoitetaan erikseen.
Suositeltavaa/täydentävää kirjallisuutta:
Aarnos, E. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla e-kirjana)
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.(Saatavilla e-kirjana)
Holloway & Galvin 2016. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. (Saatavilla e-kirjana)
Hyvärinen, Nikander & Ruusuvuori (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. (Saatavilla e-kirjana)
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja - Tietoarkisto
Taylor ym. 2015. Introduction to Qualitative Research Methods. (Saatavilla e-kirjana)
Tuomi & Sarajärvi 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Employer connections
Ei työelämäyhteistyötä.
Exam schedules
Ennakkotehtävän palautus viimeistään 28.8.2024 (tehtävä ohjeistetaan opintojaksolle hyväksymisen jälkeen kesäkuussa 2024)
Harjoitustyön väliversion palautus viimeistään 27.10.2024
Valmiin harjoitustyön palautus viimeistään 1.12.2024
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Student workload
5 opintopistettä (= 135 tuntia opiskelijan tekemää työtä).
Content scheduling
Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Objective
Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.