Erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan monialainen tuki ja ohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ49-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2024 - 19.06.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2024 - 30.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Elina Kauhanen
- Elina Jääskeläinen
- Päivi Ylinen
- Vastuuopettaja
- Elina Kauhanen
- Opintojakso
- TO00BZ49
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään eri-ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden monialaiseen tukeen ja ohjaukseen erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojaksolle toivotaan monen alan opiskelijoita, joten tervetuloa mukaan tulevat sosionomit, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kuntoutuksen ohjaajat ja sairaanhoitajat!
Opintojakso koostuu eri alojen asiantuntijoiden ja opettajien luennoista sekä tukiviittoma- ja kuvakommunikaatiokoulutuksesta. Opintojakso on asiantuntijapainotteinen.
Opintojakso sisältää:
- Orientaatioluento ja yksi puolen päivän luentokerta (Zoomissa)
- Monialaiset erityiskasvatuksen asiantuntijapäivät 17.- 18.9.2024 Otaniemen kampuksella, läsnäolovelvollisuus
-Tukiviittoma- ja kuvakommunikaatiokoulutus 31.10.2024 Otaniemen kampuksella, läsnäolovelvollisuus
-Ryhmäprojektien purkupäivä 5.11.2024 9.00-12.00 (Zoomissa)
-Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan.
Opettajien pitämät luennot tallennetaan ja monialaiset erityiskasvatuksen päivät tallennetaan siltä osin, kun luennoitsijat suostuvat tallennukseen.
Opintojakson tehtävät:
Oppimispäiväkirja (hyl-5)
Ryhmätyö (hyv-hyl)
Sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas, jossa myös opintojaksoon liittyvä ohjaus ja viestintä tapahtuu.
Opettajat antavat oppimispäiväkirjasta henkilökohtaista palautetta, projektiin liittyvä palaute annetaan pienryhmäkohtaisesti.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaalit
Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja opettajien luennot sekä mahdollinen muu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tekevät opintojakson aikana tutustumiskäynnin johonkin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden tukemiseen erikoistuneeseen toimintaympäristöön, esim. järjestöt, koulut, päiväkodit, asumispalveluyksiköt, työ- tai päivätoiminta ym.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
-Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet (esim. kehitys-, liikunta- ja aistivammat, neuropsykiatriset häiriöt ja autismikirjon häiriöt) sekä niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kuntoutumisen ja oppimisen monialainen tukeminen ja ohjaaminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen
-Vammaisen henkilön yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen
- Eri ikäisten ihmisten kasvun, kehityksen ja toimintakyvyn erityiset haasteet, esimerkiksi kehitys-, liikunta- ja aistivammat, ADHD ja autismikirjo
- Erityiseen tukeen liittyviä palvelujärjestelmiä
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden monialainen ja voimavaralähtöinen kuntoutumisen ja oppimisen tukeminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea vammaisen henkilön yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja itsemääräämisoikeuden toteutumista
- tunnistaa ja kuvata eri ikäisten ihmisten kasvun, kehityksen ja toimintakyvyn erityisiä haasteita, esimerkiksi kehitys-, liikunta- ja aistivammat ja neuropsykiatriset häiriöt
- hyödyntää erityiseen tukeen liittyviä palvelujärjestelmiä asiakkaan ohjaustyössä
- tukea ja ohjata voimavaralähtöisesti ja monialaisesti erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kuntoutumista ja oppimista erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.