Palvelun käyttäjät kehittäjinä (5op)
Toteutuksen tunnus: V1568-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Asiakaslähtöinen kehittäminen sosiaalialalla (ZYV6), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Janika Lindström
- Teemu Rantanen
- Vastuuopettaja
- Teemu Rantanen
- Ryhmät
-
ZYV625SJAsiakaslähtöinen kehittäminen sosiaalialalla, yamk, verkko-opinnot, S25, Tikkurila
- Opintojakso
- V1568
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kehittämisyhteistyönä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Oppimistehtävässä opiskelijat perehtyvät ryhmissä kokemusasiantuntijoiden kokemuksia ja kirjallisuutta hyödäen johonkin sosiaalialan osa-alueeseen ja sen kehittämiskohteeseen. Ryhmätehtävä esitellään ja siinä esitetyistä kehittäsehdotuksista käydään keskustelua kokemusasiantuntijoiden kanssa. Opiskelijat myös reflektoivat kokemuksiaan yhteiskehittämisestä ja omasta oppimisestaan.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjalisuus löytyy opintojakson Canvas-tilasta 11.9. alkaen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutetaan hybriditoteutuksena. Opintojakson kontaktipäiviin voi osallistua joka Laureassa (Ratatie 22, Tikkurila) tai teamsin välityksellä. Koska opintojakso toteutetaan yhteistyössä kokemusasiantuntijoiden kanssa, lähiosallistuminen Laureassa Tikkurilassa on suositeltavaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyössä tehdään yhteistyötä kokemusasiantuntijoiden kanssa. Opintojakso linkittyy Keijo-hankkeessa kehitettyyn kokemusasiantuntijakoulutukseen,
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakas- ja kansalaisnäkökulman merkityksen sosiaalipalvelujen kehittämisessä,
- osaa tunnistaa kansalaisten tarpeista lähteviä sosiaalialan työn kehittämistarpeita ja
- ymmärtää kokemusasiantuntijuuden hyödyntämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Sisältö
- Sosiaalipalvelujen käyttäjälähtöiset kehittämis- ja arviointimenetelmät, kansalaislähtöinen tarveanalyysi
- Yhteiskunnallisen osallistamisen, valtaistamisen ja vaikuttamistyön menetelmät
- Digitalisaatio sosiaalipalveluissa ja niiden kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5