Markkinoinnin perusteet (10op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3070
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 01.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 07.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Laura Salmi
- Veera Lassila
- Vastuuopettaja
- Laura Salmi
- Ryhmät
-
HLA225KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K25, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ78
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan lähitoteutuksen Leppävaaran kampuksella. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas -oppimisympäristöä.
Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvä havainnointi- ja analysointitehtävä. Toteutuksella on mahdollisesti myös vierailijaluentoja.
Viestintä opintojakson aikana toteutetaan Canvasin keskustelualueella ja sähköpostilla.
Aika ja paikka
13.1.-30.4.2025 Laurea Leppävaaran kampus
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla.
Aminoff, J. & Rubanovitsch, M. 2015. Ostovallankumous.
Filenius, M. 2015. Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa.
Kotler ym. 2016. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tekevät markkinoinnin kilpailukeinoanalyysin ja markkinoinnin kehittämistyön (esityksiä + raportti) valitsemalleen yritykselle.
Yrityksestä/organisaatiosta hankitaan tietoa mm internetin avulla sekä haastattelemalla yrityksen markkinoinnin asiantuntijaa.
Työelämäyhteistyön aikana kehittyvät myyntiosaamisen perustaidot.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Opintojakson lähitapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson Canvas -työtilassa. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla. Opintojakson Canvas -työtila aukeaa viimeistään aloituspäivänä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.