Markkinoinnin perusteet (10op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3071
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 01.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2025 - 09.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Leena Ukko
- Laura Salmi
- Vastuuopettaja
- Anne Martola
- Ryhmät
-
HLA225KALiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K25, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ78
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutuksessa edellytys on, että opiskelija osallistuu ryhmälle suunniteltuihin yhteisiin opetustilaisuuksiin Leppävaaran kampuksella seuraavasti:
Alla olevien opetusaikojen lisäksi opiskelijatiimeillä on erikseen sovittuja ohjausaikoja lehtoreiden kanssa.
17.01.2025 12.45 - 15.00
07.02.2025 09.00 - 11.30
8.02.2025 12.30 - 15.00
06.03.2025 15.15 - 17.45
08.03.2025 09.00 - 11.30
04.04.2025 09.00 - 11.30
09.05.2025 15.15 - 17.45
Huomioitavaa on, että opiskelu monimuotototeutuksessa edellyttää opiskelijalta erityistä itseohjautuvuutta, erityisesti aikataulutuksen osalta. Mahdollisen työn, yksityiselämän ja opiskelun yhdistäminen on vaativaa. Kannustamme erityisesti oman ryhmän/tiimin vertaistukeen.
Oppimateriaalit
Markkinoinnin kirjallisuus:
Bergström & Leppänen, 2021: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Komulainen, 2023: Menesty digimarkkinoinnilla
Korkiakoski, 2023: Huomisen asiakas
Oheismateriaali:
Kotler. 2017: Marketing 4.0 moving from traditional to digital
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015: Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa
Kehittämistyöhön liittyvät materiaalit:
Ojasalo, Moilanen, Ritalahti: Kehittämistyön menetelmät (WSOYpro).
Muita hyviä yleisteoksia ovat esim.
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus (Edita)
Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill: Research Methods for Business Students (Prentice Hall)
Ranjit Kumar: Research Methodology - A step-by-step guide for beginners (Sage)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan Laureassa käytössä olevan pedagogisen mallin Learn by Developing (LbD) mukaisesti. Opintojakson tietopohja nivotaan ja sovelletaan opiskelijoiden valitsemaan yritykseen. Opiskelijat hankkivat tietoa yrityksestä julkisista lähteistä, havainnoimalla markkinoita ja haastattelemalla yrityksen markkinoinnin edustajaa. Lopputuotos on kirjallinen raportti, joka sisältää yrityksen markkinoinnin nykytila-analyysin ja markkinoinnin kehittämiseen suuntaavan työn. Raportin voi antaa yrityksen käyttöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jokainen opetustilaisuus on tärkeä (kts opetuspäivät) .
Opintojakson aloituspäivämääränä opiskelijan on tutkintosäännön mukaisesti oltava paikalla.
Opetustilaisuuksien lisäksi tiimi sopii yhteisistä tapaamisajoista. Tiimin jäsenten keskinäinen vuorovaikutus, kasvotusten kohtaaminen ja yhdessä luodut pelisäännöt ovat perusta opinnoissa menestymiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 10 pistettä, joka tarkoittaa n. 270 opiskelijan työtuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kolmesta teemasta. Teemat ohjaavat opetusta ja sisältöjä, joita on avattu Canvasin työtilassa Moduuleissa 1-3.
1. Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
2. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi
3. Markkinoinnin kehittämisprojekti
Lisätiedot
Seuraava ohje koskee Digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutuksen opiskelijoita, joilla opintojakson suorittaminen on viivästynyt: opintojakson tilalle on vuodesta 2025 alkaen tullut opintojakso ND00CC00 Liiketoimintaympäristöt 5 op. Eriävästä laajuudesta johtuen sovitaan lisäksi erikseen, millä liiketalouden perussisällöllä voi korvata puuttumaan jäävät 5 op tai suoritetaan uuden OPS-rakenteen mukaisesti enemmän pakollisia IT-opintoja.
Myöskään turvallisuusalan opiskelijoille ei ole enää omaa opintojaksototeutusta opintojaksosta kevätlukukauden 2025 jälkeen. Mikäli opintojakso on jäänyt suorittamatta turvallisuusalan opiskelijalta viimeisen koulutuksen oman toteutuksen mukana, sen voi suorittaa liiketalouden koulutuksen opintototeutuksella.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Arviointiasteikko
H-5