Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ41-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 18.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.02.2025 - 31.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 9 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta. Opetus tapahtuu etänä. Etäopetusta tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.
Opiskelijat osallistuvat monialaiseen neuvottelusimulaatioon Otaniemen kampuksella yhdessä aikuissosiaalityön kuntouttavien työmenetelmien sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.-28.3.2024. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä päivänä kello 8.00-16.00. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista, mutta päivämäärän suhteen voi esittää toiveita.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Canvasissa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan etukäteen vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta pidetään Zoomissa 24.02.2025 09.00 - 12.00.
Monialaiset simulaatiot Otaniemessä 27.-28.3.2024 8.00-16.00. Opiskelija osallistuu simulaatioon toisena näistä päivistä.
Opintojakson seminaarikerta pidetään Zoomissa 17.04.2025 13.00 - 16.00 (pakollinen läsnäolo)
Opintojakson päätöskerta pidetään Zoomissa 2.5.2025 8.00-12.00 (pakollinen läsnäolo).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Opinto on jaettu kolmeen moduuliin:
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 3 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten tuen tarve 4 op
Moduuli 3: Lasten ja nuorten tukeminen erilaissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia tuen tarpeita
- tukea voimavaralähtöisesti lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- hyödyntää työssään lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.