Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ68-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2025 - 30.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Anne Pirinen
- Vastuuopettaja
- Anne Pirinen
- Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ68
Opetusmenetelmät
Varhaisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan lapsen ja vanhemman yhdessä tekemistä, kokemista ja olemista ensimmäisten vuosien aikana. Riittävän hyvä vuorovaikutussuhde lapsen ja vanhemman välillä on nykytiedon valossa erityisen tärkeää, sillä sen perusteella lapselle rakentuu mielikuva itsestä ja elämästä.
Tervetuloa oppimaan tärkeää aihetta tälle opintojaksolle!
Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä päivityksiä ja tarkennuksia ennen opintojakson alkua.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa: vuorovaikutteinen verkkototeutus.
Kontaktiopetusta 3 x 4 h, jotka toteutuvat verkossa.
Opintojaksolla on vaitiolovelvollisuus jaettuihin kokemuksiin, Case -materiaaleihin sekä videoihin liittyen. Kontaktikerroilla on läsnäolovelvollisuus ja mahdollinen yksi poissaolokerta tulee korvata tehtävällä.
Opintojaksolla oppimisen työtapoina käytetään keskustelevaa kontaktiopetusta (seminaarit, harjoitukset ja videot), pari- ja ryhmätyöskentelyä, itsenäistä tehtävien tekemistä, VaVu-haastattelun toteuttamista sekä kirjallisuuden lukemista. Kirjallisuus muodostuu artikkeleista, jotka löytyvät Canvasin moduulien alta.
Opintojaksolla on lisäksi välitehtäviä sekä lopputehtävä.
Zoom -osoite kontaktitunneille ilmoitetaan ennen ensimmäistä kontaktikertaa.
Oppimateriaalit
VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.
Englanniksi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h ja ne kaikki toteutuvat verkossa.
Kontaktikerroilla on läsnäolovelvollisuus. Yhden poissaolokerran voi korvata tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely ja siihen valmistautuminen 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 88 h
Haastattelu ja raportointi 35 h
Sisällön jaksotus
Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Vanhemman masennus
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa vauvojen ja pienten lasten mielenterveyden ongelmia ja ehkäistä niitä
- havainnoida ja tukea vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- vahvistaa vanhempien voimavaroja ja mentalisaatiokykyä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.