Kohtaamistaiteen ohjaaja (15op)
Toteutuksen tunnus: V1660-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 22.08.2025 - 13.03.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 13 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 20
- Koulutus
- Kohtaamistaiteen ohjaaja (AVOSV4), Avoin AMK, Tikkurila
- Opettajat
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
- Vastuuopettaja
- Anne Eskelinen
- Ryhmät
-
AVOSV4S25Kohtaamistaiteen ohjaaja, Avoin AMK, S25, Tikkurila
- Opintojakso
- V1660
Opetusmenetelmät
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää lähiopetusta, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 6 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Lähiopetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella ja verkkotapaamiset ZOOM-verkkoyhteyden avulla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ilmoitetaan koulutuksen alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tästä syystä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Koulutuksen aikana toteutetaan Kohtaamistaiteen ohjausprojekti työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisällön jaksotus
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa uudenlaista osaamista ryhmän ohjaamiseen ja asiakkaiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden tukemiseen. Kohtaamistaide tarjoaa uusia välineitä asiakastyöhön tekemällä, kokemalla ja tutkimalla. Koulutuksessa opitaan hyödyntämään Kohtaamistaiteen olennaisia elementtejä, joita ovat toiminnan struktuuri, moniaistisuus, havainnot ja yllätyksellinen taidetyöskentely. Lisäksi osallistujan oma taiteellinen työskentelyprosessi vahvistuu koulutuksessa.
Koulutus jakaantuu:
Kohtaamistaiteen perusteet 5op
Kohtaamistaiteen perusteet -osion aikana perehdytään Kohtaamistaiteen historiaan, filosofiaan ja keskeisiin periaatteisiin luentojen, ryhmätyöskentelyn ja keskustelujen kautta. Taidepajatyöskentelyissä koetaan ja opitaan konkreettisesti eri kuvataiteen menetelmiä ja sitä mistä Kohtaamistaiteessa on kysymys.
Kohtaamistaiteen periaatteiden ymmärrystä syvennetään oppimistehtävissä ja itsenäisen portfolion työstämisessä.
Kohtaamistaiteen ohjaajuus 10 op
Kohtaamistaiteen ohjaajuus –koulutusosiossa perehdytään ja syvennytään luentojen, ryhmätyöskentelyn ja keskustelujen kautta Kohtaamistaiteen ohjaajuuden näkökulmiin: ryhmänprosessi ja ryhmän ohjaus, Kohtaamistaiteen eri toimintaympäristöt, taidetyöskentelyn tekniikat ja materiaalit, ryhmän ohjauksen tavoitteellisuus ja arviointi sekä Kohtaamistaiteen eettiset periaatteet.
Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi, jossa sovelletaan Kohtaamistaiteen periaatteita ja struktuuria asiakasryhmän tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Toteutuneesta ryhmätoiminnasta laaditaan reflektoiva raportti, jossa pohditaan tavoitteiden toteutumista ja oman ohjaajuuden kehittymistä. Kokemuksia oman ryhmän ohjaamisesta jaetaan työnohjauksellisissa tapaamisissa.
Ohjaajuuden kysymyksiä syvennetään myös erillisissä oppimistehtävissä ja itsenäisen portfolion työstämisessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa, toimintaympäristöjä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia
- soveltaa Kohtaamistaiteen periaatteita sekä suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvän arvioinnin kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
- hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty kokonaissuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (80% läsnäolovelvollisuus) ja kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Hyväksytty suoritus edellyttää arvosanan 3 tasoista suoritusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.