Markkinoinnin perusteet (10op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.05.2021 - 30.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.08.2021 - 05.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTA2), Laurea Leppävaara
Opetusmenetelmät
Lähiopetusta: luennot/harjoitukset/workshopit
Valmistelevat tai kertaavat tehtävät
Tiimityönä tehtävä projekti
Projektityöllä on suuri merkitys opintojaksolla, se sitoo yhteen eri osa-alueet ja toimii kontekstina asioiden soveltamiselle käytäntöön. Projekti tehdään tiimeissä, tiimin yhteinen työskentely ja siihen käytetty aika on oleellinen osa opintojaksoa.
Aika ja paikka
Leppävaaran kampus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään tiimityönä markkinoinnin kilpailikeinoanalyysi, jossa tiimi kirjoittaa markkinoinnista tietopohjaa ja soveltaa sitä valitsemansa yrityksen markkinointitoimintoihin.
Lisäksi tiimi tekee kehittämistyön, jossa paneudutaan johonkin markkinoinnin osa-alueeseen ja kehitetään sitä toimeksiantajan tarpeiden mukaiseksi hyödyntäen tutkimuksellisia kehittämistyön menetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aloitustapaaminen on 6.9.2021.
Ennen opintojakson aloittamista opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä, joka perustuu ajankohtaisiin markkinointia ja myyntiä käsitteleviin artikkeleihin.
Orientaatiotehtävän suorittaminen on edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen lähiopetukseen
Itsenäinen työskentely (mm. luentojen kertaaminen, tehtävien tekeminen, tiimitapaamisiin valmistautuminen)
Oppimistehtävät
Tiimityö (palaverit, ohjaukset, yhdessä työskenteleminen)
Esitykset valmistautumisineen
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta:
1. Markkinoinnin ja myynnin perusteet
2. Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
3. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi
4. Markkinoinnin kehittämisprojekti
Lisätiedot
Seuraava ohje koskee Digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutuksen opiskelijoita, joilla opintojakson suorittaminen on viivästynyt: opintojakson tilalle on vuodesta 2025 alkaen tullut opintojakso ND00CC00 Liiketoimintaympäristöt 5 op. Eriävästä laajuudesta johtuen sovitaan lisäksi erikseen, millä liiketalouden perussisällöllä voi korvata puuttumaan jäävät 5 op tai suoritetaan uuden OPS-rakenteen mukaisesti enemmän pakollisia IT-opintoja.
Myöskään turvallisuusalan opiskelijoille ei ole enää omaa opintojaksototeutusta opintojaksosta kevätlukukauden 2025 jälkeen. Mikäli opintojakso on jäänyt suorittamatta turvallisuusalan opiskelijalta viimeisen koulutuksen oman toteutuksen mukana, sen voi suorittaa liiketalouden koulutuksen opintototeutuksella.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.