Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6cr)
Code: SH00BT03-3012
General information
- Enrollment
 - 22.05.2023 - 28.05.2023
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 01.08.2023 - 31.12.2023
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 6 cr
 
- Local portion
 - 5 cr
 
- Virtual portion
 - 1 cr
 
- RDI portion
 - 4 cr
 
- Mode of delivery
 - Blended learning
 
- Campus
 - Laurea Tikkurila
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 20 - 40
 
- Degree programmes
 - Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
 
- Teachers
 - Saara Helander
 - Kirsi Ronkainen
 
- Teacher in charge
 - Kirsi Ronkainen
 
- Groups
 - 
                        SHV221SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Tikkurila
 
- Study unit
 - SH00BT03
 
Learning outcomes
The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks 
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project 
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system
                    
Teaching methods
PÄIVÄOPETUS 
Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen: 
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op
---
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä. 
- Oppimisen ja projektin toteutuksen kannalta on välttämätöntä osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. 
- Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta.
- Kehittämisprojekti tehdään Espoon kaupungin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu. 
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua. 
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.  
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat itsenäisistä tehtävistä sekä niiden pohjalta käytävästä tiimin lukupiirikeskustelusta. 
- Opettaja rakentaa tiimit sen jälkeen kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. 
- Opiskelijat sopivat tiimissä aikataulun lukupiirin toteutukseen. 
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
                    
Time and location
Vko 43 
Ma 23.10 9-11.30: 
Orientaatio, palvelumuotoilun lähtökohdat ja visuaalinen viestintä, tiimisopimus. 
Ti 24.10 9-15: 
Taustatutkimus ja kenttätutkimuksen aloitus
Vkot 44-46 
Ti 31.10 10-15.45: 
Kenttätutkimuksen toteutus tiimeissä (sis havainnointi & haastattelut)
Vko 47
Ma 20.11. 9-15: 
Määritä -vaihe: Löydä-vaiheen tulosten kiteytys
Ti 21.11. 9-14: 
Kehitä-vaihe: Ideointi ja ideoiden seulonta
Opettajan välipalaute portfolioista. 
Vko 48
Viestinnän opettajan kirjallinen ohjaus ideakorteilla esitettyjen ratkaisujen toteuttamiseksi.
Ti 28.11. 9-14: 
Prototypointi ja testaus 
Vko 49
Ma 4.12. 9-15: 
Testaushaastatteluiden toteutus tiimeissä.
Ti 5.12. 12.30-15.45
Suullinen vaikuttava viestintä  
Tiimien ohjaukset loppuesityksiin 
Vko 50. 
Ma 11.12. 9-11.30: Suulliset loppuesitykset (Teams)
                    
Learning materials and recommended literature
Esim. 
Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing.  Sebastopol: O’Reilly, 26. 
Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.
                    
Alternative completion methods of implementation
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
Korkeakoulutasoiset palvelumutoilun opinnot.
2) Yrittäjyys 2 op
Korkeakoulutasoiset yrittjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.
                    
Co-operation with working life and/or RDI
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Espoon terveysasemat
                    
Important dates
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma. 
- Portfolion palautus 17.12.23
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 17.12. mennessä.
                    
Forms of internationality
Ei ole.
                    
Student workload
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiiviin projektin aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista. 
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op
2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h
                    
Content and scheduling
Ks. edellä ohjelma + sisältö
                    
Further information for students
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.
                    
Evaluation scale
H-5
                    
Further information
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.